V Olomouci vyráží do provozu první nová tramvaj, zbylých osm dorazí v průběhu roku

Do Olomouce před Vánocemi dorazila první nová tramvaj z dodávky celkem devíti vozů s evidenčním číslem 125. Po doladění všech potřebných technických náležitostí a provedení zkoušek vyrazí tento vůz první týden v únoru do ostrého provozu. Do konce roku jej potom doplní dalších osm vozů. Většinu nákladů pokryje příspěvek z fondů EU.

Kupní smlouvu na devět plně nízkopodlažních tramvají s oboustranným odbavováním cestujících podepsalo vedení olomouckého dopravního podniku v prosinci 2023.

„Tyto vozy primárně potřebujeme na provoz trati na Nové Sady, kde není na konci smyčka na obracení vozů. Tramvaje s oboustranným odbavováním cestujících jsou pro nás ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky nim bylo možné například v nedávné době zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě,“ informoval Ing. Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO, a.s.

Vozy jsou vybaveny klimatizací a USB zásuvkami, nově také automatickým systémem sčítání cestujících nebo vyhřívanými sedačkami, které jsme zatím měli jen v některých vozech Vario a cestující si je chválí,“ doplnil místopředseda představenstva DPMO, a.s. Ing. Pavel Zatloukal.

"Olomouc má jednu z nejlepších městských hromadných doprav v Česku, a nejen pravidelná obnova vozového parku je toho důkazem. Nelze si nevšimnout čilého stavebního ruchu na opravách a modernizacích tramvajových tratí, připravujeme poslední etapu tratě na Nové Sady, dopravní podnik má také nové „malé depo“ pro odstav tramvají v Jeremenkově ulici a v budoucnu je před námi velká výzva na stavbu velkého depa v Neředíně. Nebojím se říct, že vidím budoucnost MHD v Olomouci růžově. Poděkování za to patří všem zúčastněným, ať už týmu dopravního podniku nebo lidem z magistrátu, kteří zajišťují dotační prostředky či se starají o zdárný průběh veřejných zakázek, ale také občanům, kteří veřejnou hromadnou dopravu pravidelně využívají," komentoval investiční náměstek primátora Miloslav Tichý.

Tramvaje EVO1/o jsou vybaveny celkem sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně.

„Kapacita tramvají EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících. Vozy jsou plně nízkopodlažní, interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu. Pro zvýšení ochrany zdraví cestujících, je klimatizační a ventilační soustava salonu vozidla vybavena revitalizačním systém, který v salonu vozidla  efektivně ničí škodlivé mikroorganismy-bakterie, viry a plísně,“ popsal nové vozy generální ředitel společnosti Pragoimex Ing. Vladimír Faltýsek.

Novinkou je moderní antikolizní systém „Antikolizní systém jsme vyvinuli s jasným cílem: minimalizovat náklady na opravy vozidel po nehodách. Tématem je ale i snižování počtů a dopadů kolizí s chodci, které mívají fatální následky. Velkou výhodou systému je jeho univerzálnost – lze jej instalovat na nové i starší tramvaje, bez ohledu na jejich výrobce, což potvrzuje i jeho úspěšné nasazení v Olomouci,“ popisuje Jan Hušák, technický ředitel pro digitalizaci ve Škoda Group.

Tento typ vozu už cestující v Olomouci dobře znají, jedná se o stejné tramvaje, které nyní jezdí s evidenčními čísly 121, 122, 123 a 124. Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 miliónů korun a náklady na servis vozů po dobu čtyř let budou 14,7 miliónů korun. 81 % uznatelných nákladů z pořizovací ceny pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).

„Moderní tramvaje, které zvyšují pohodlí a bezpečnost cestujících, ještě posílí zájem o čistou a bezemisní městskou dopravu. Podobně jako v jiných evropských městech i v Olomouci pomůžou unijní prostředky zlepšit kvalitu života všech cestujících,“ připomněl Václav Lebeda, tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v České republice.

Základní specifikace tramvaje EVO 1/O:

  •          Hmotnost prázdné tramvaje: 22 tun
  •          Počet míst k sezení: 27
  •          Počet míst k stání: 85
  •          Celková obsaditelnost: 112 cestujících
  •          Délka tramvaje: 15,1 metrů
  •          Nejvyšší konstrukční rychlost: 70 km/h
  •          Antikolizní systém: Výrobce Škoda Digital s.r.o.
  •          Ekologická trakční výzbroj: Výrobce ŠKODA ELECTRIC a.s.
  •          Kotoučová elektromechanicky ovládaná brzda od firmy DAKO-CZ
  •          Vyhřívané sedačky pro cestující
  •          Klimatizace a USB zásuvky

Sdílet

Dopravní podnik města Olomouce, a.s. Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Sídlo společnosti:
Koželužská 563/1, Olomouc
+420 585 533 111

Společnost Dopravní podnik města Olomouce, a.s., IČO 47676639, sídlo Koželužská 563/1, 779 00 Olomouc, je členem koncernu statutárního města Olomouc, kde statutární město Olomouc, IČO 002 99 308, se sídlem Horní náměstí 583, 779 11 Olomouc, vystupuje jako řídící osoba.

Najdete nás také na:

YouTube Instagram Twitter

Copyright © 2025 Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Realizace © WINTERNET s.r.o.