Zastupitelé schválili rozpočet, tramvajová trať bude

Zastupitelé schválili rozpočet, tramvajová trať bude. Posouváme špatnou situaci města do budoucnosti, zlobí se opozice

vizualizace tramvajové trati

sobota, 14. prosince 2019, 10:39

Olomouc bude příští rok hospodařit s příjmy 2,727 miliardy korun, které meziročně vzrostou o 147 milionů korun z letošních 2,58 miliardy. Výdaje se zvýší o 339 milionů korun na 2,881 miliardy. Schodek 154 milionů korun mezi příjmy a výdaji město pokryje investičním úvěrem. Rozpočet dnes schválilo zastupitelstvo.

Posílit příjmovou stránku rozpočtu mají příští rok dotace. Ve schváleném letošním rozpočtu obnášely necelých 317 milionů korun a příští rok mají vzrůst na 440 milionů. Nedaňové příjmy vzrostou na 298 milionů korun z letošních 269,8 milionu.

Město příští rok plánuje růst celkových provozních výdajů na 2,244 miliardy korun z 2,087 miliardy v letošním roce. Kapitálové výdaje, což jsou investice do majetku města, se mají příští rok zvýšit z letošních 455,7 milionu korun na 636,9 milionu korun.

Město příští rok počítá i s přijetím úvěru až 200 milionů korun na předfinancování dotací a investičního úvěru 450 milionů korun. S pomocí této půjčky chce radnice v následujících letech spolufinancovat připravené prodloužení tramvajové trati do Nových Sadů, opravu tramvajové trati v centru města i zlepšení průjezdu po Foerstrově ulici. Tramvajová trat na Nové sady byla původně z návrhu rozpočtu vyškrtnuta, tento týden radní po nové kalkulaci ale schválili její opětovné zařazení.

Příští rok by si Olomouc měla z investičního úvěru půjčit prvních 271 milionů korun a v roce 2021 zbývajících 179 milionů korun. Z vývoje zadluženosti vyplývá, že olomoucká radnice v příštích letech musí kvůli tomu počítat s růstem splátek, které každoročně posílá bankám na úhradu svých závazků. Zatímco letos činí necelých 138 milionů korun, tak v letech 2023 až 2026 vzrostou celkové splátky jistin úvěrů na bezmála 171 milionů korun. Poté se sníží na 139,6 milionu.

Podle opozičního zastupitele Tomáše Pejpka (ProOlomouc) je Olomouc spolu s Libercem nejzadluženějším statutárním městem v ČR. Pejpek dnes upozornil na to, že tíha nového úvěru se přenese na další volební období. „Uděláme skok do nového úvěru a posuneme špatnou situaci o čtyři roky do budoucnosti," řekl Pejpek, který neúspěšně navrhl úsporná opatření na straně výdajů rozpočtu. Rozpočet nepodpořili ani Piráti a Starostové, podle kterých se radní musejí naučit šetřit.

Olomouc si podle primátorova náměstka Martina Majora (ODS) v předchozích letech půjčovala peníze hlavně na velké investice do městské infrastruktury. Na konci loňského roku dlužila 1,865 miliardy korun, z toho si velké investice vyžádaly 1,2 miliardy korun. Radnice se podle Majora snažila získat co největší podíl z evropských dotací, které byly k dispozici na investice.

 

Sdílet

Dopravní podnik města Olomouce, a.s. Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Sídlo společnosti:
Koželužská 563/1, Olomouc
+420 585 533 111

Společnost Dopravní podnik města Olomouce, a.s., IČO 47676639, sídlo Koželužská 563/1, 779 00 Olomouc, je členem koncernu statutárního města Olomouc, kde statutární město Olomouc, IČO 002 99 308, se sídlem Horní náměstí 583, 779 11 Olomouc, vystupuje jako řídící osoba.

Najdete nás také na:

YouTube Instagram Twitter

Copyright © 2024 Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Realizace © WINTERNET s.r.o.