U zrodu tramvaje T3 stáli hlavní konstruktér Antonín Honzík a designér František Kardaus. Právě jemu tyto vozy vděčí za svůj nezaměnitelný vzhled.
Tramvaje vyráběné pražskou ČKD v závodě Tatra Smíchov vycházely z předchozího typu Tatra T2. Na svoji dobu byly velmi moderní, a to díky použitým materiálům - plastům a laminátu. Od roku 1964 se do nich montovaly typické sedačky ze sklolaminátu, které podle mnohých cestujících poskytovaly dodnes nepřekonanou míru pohodlí.
Olomoucké tramvaje T3 |
„Té trojky“ se vyráběly v pražském podniku až do devadesátých let a vzniklo jich přibližně 14 tisíc, což je řadí k nejpočetněji vyrobeným tramvajovým vozům na světě. Osmnáct jich dodnes má ve své flotile i Dopravní podnik města Olomouce (DPMO), byť už ve zmodernizované verzi T3 R. P.
„Tvoří 26,5 procenta našeho vozového parku tramvají, což představuje 18 vozů. Snažíme se v co největší míře vypravovat nízkopodlažní vozy, ale v pracovní dny stále posíláme běžně do provozu i zmodernizované tramvaje typu T3. Ve dnech pracovního klidu pak pouze výjimečně,“ přiblížila mluvčí dopravního podniku Martina Krčová.
Dopravce chce vozy vyřadit. Kdy to bude, je ale nejasné
Olomoucký dopravní podnik nechal tramvaje zmodernizovat v letech 2000 až 2007. Kromě výměny napájecí soustavy spočívala modernizace rovněž v nahrazení typických sedaček čalouněnými, které jsou navíc ukotveny do bočnice vozu místo do podlahy, což usnadňuje čištění tramvaje. Kromě toho přibyla na podlaze protiskluzová vrstva a dále digitální informační panely.
Ani to ale nemohlo T3 zbavit jejího největšího neduhu, jímž je z pohledu mnoha cestujících fakt, že není nízkopodlažní. I proto je jasné, že je jen otázkou času, než se DPMO posledních exemplářů zbaví. Cílem olomouckého dopravce je stav, kdy po městě budou jezdit jen nízkopodlažní soupravy.
Kdy k tomu dojde, ovšem zatím není jasné. „Současná situace, především ta finanční, tomu příliš nenahrává. Momentálně tak nedokážeme odhadnout, kdy se nám podaří výměna všech vozů T3 R. P. za modernější,“ uvedla Krčová.
Vyřazení tramvají by přitom podle ní uvítali i někteří z řidičů. „V letních měsících části z nich v tramvaji chybí klimatizace kabiny,“ vysvětlila mluvčí.